També demanen augmentar el pressupost d’aquestes
assignacions
Els grups municipals de la CUP-Crida per Girona i ERC-MES
han celebrat avui una roda de premsa per presentar una iniciativa conjunta que
defensaran al Ple vinent. Segons els promotors, es tracta de “replantejar les
convocatòries de beques i ajuts a l’educació en un sentit social i
redistribtiu”. Pere Albertí (ERC-MES) i Laia Pèlach (CUP-Crida per Girona),
impulsors de la moció, han denunciat que “no pot ser que algunes escoles
privades rebin més recursos que els centres públics d’alta complexitat, amb
alumnats provinents de famílies amb baixos ingressos econòmics o amb un
percentatge molt alt de població migrant”.
Els regidors han explicat que l’Ajuntament té un programa de
subvencions per a centres educatius, dotat amb 124.000€. La línia amb més
assignació econòmica són 90.000€ de la beca “igualtat d’oportunitats”,
destinada a facilitar la participació de l’alumnat a les sortides escolars i/o
a sufragar el material escolar. Pèlach i Albertí han valorat que “aquestes
ajudes són una eina fonamental per minimitzar les diferències entre els
estudiants de diferent extracció social, però tal i com es desenvolupa actualment
no s’assoleixen els objectius originals”.
D’una banda, els grups consideren que “la quantitat
assignada no és suficient per cobrir les necessitats dels centres”, i han citat
algunes dades com que l’any passat es van donar 2.448 ajuts alimentaris per a
infants de 0 a 16 anys o que aproximadament el 12% de les llars gironines van
ser ateses pels serveis socials. “Aquestes xifres demostren que hi ha molts
gironins i gironines que necessiten suport econòmic i social, i en aquest
sentit, 90.000€ d’ajudes a repartir entre tots els centres educatius de la
ciutat és una xifra ridícula”.
D’altra banda, han denunciat que “els criteris de la
convocatòria dificulten que els ajuts es distribueixin equitativament en funció
de les necessitats reals del centre i del seu alumnat”. Un exemple d’això és
que “s’assignen prèviament els percentatges dedicats a cada tipologia de centre
independentment del nombre d’alumnat provinent de famílies amb baixos
ingressos”. Per aquesta raó, a la moció proposen no només augmentar la quantia
de les beques sinó també “modificar les bases dels ajuts per tal d’assegurar
que els diners públics s’assignin a l’alumnat que més ho necessiti, modificar
la composició de la comissió avaluadora per donar un pes més rellevant als
serveis socials de barri o incorporar el coeficient de complexitat de les
escoles per baremar les ajudes”. També demanen facilitar la implicació de
l’equip tècnic de la regidoria d’educació i treballar tots aquests punts en el
marc del Consell Municipal d’Educació (CME).