La formació demana
avançar cap a la gratuïtat dels autobusos urbans i reclama donar resposta a les
necessitats de la mobilitat escolar
Dilluns el ple municipal
gironí debatrà una moció de la CUP-Crida per Girona per promoure el transport
públic a la ciutat, a partir de més recursos i mesures de millora. La proposta
dels cupaires inclou accions com augmentar un 10% el pressupost del 2019
destinat a la xarxa d’autobusos urbans, com també estudiar propostes de noves
línies que donin resposta a les necessitats de mobilitat entre barris que
incloguin una solució definitiva a les mancances actuals relacionades amb
l’accés a l'educació obligatòria.
La formació també proposa
que el Ple municipal es marqui l’objectiu de la gratuïtat del transport públic,
encara que sigui de forma progressiva. Mentre no s’assoleixi aquesta fita, els
cupaires demanen que es rebaixin els preus de les tarifes actuals, i que s’apliqui
la gratuïtat del transport públic en dates concretes. En cas que s’aprovi la
moció, la CUP-Crida per Girona demana que es traslladin tots els punts acordats
a la Taula de Mobilitat, per tal de debatre’ls amb els actors que en formen
part i concretar-ne l’aplicació.
La regidora Laia Pèlach
ha destacat que l’execució del Pla de Mobilitat del 2014 està essent més lenta del previst en alguns aspectes,
i que han aparegut noves necessitats que el document no preveia i a les quals
cal donar resposta. Entre aquestes Pèlach ha destacat com la mobilitat generada
pels desplaçaments escolars. Aquest és el cas de moltes i molts estudiants de
secundària que s’han de desplaçar lluny del seu domicili per assistir a
l’institut de referència a la seva zona i no disposen de transport públic per
fer-ho en un temps raonable i a un preu assumible. Segons Pèlach, “algunes de
les dificultats de mobilitat existents a la nostra ciutat són, de fet,
conseqüència d’una xarxa volgudament radial que oblida les connexions entre els
barris perifèrics”.
La regidora també
ha exposat que tenint en compte les dades de l’últim informe de TMG, mentre la
Girocleta segueix creixent en tots sentits, l’oferta i l’ús dels autobusos
urbans pràcticament s'ha mantingut igual que en els darrer any i això ha produït
una frenada en el creixement que havia tingut anys enrere. Finalment, Pèlach ha
recordat que “la mobilitat és un element clau en la lluita contra el canvi
climàtic i l'aposta pel transport urbà absolutament necessària per reduir la
presència del vehicle privat i aconseguir una ciutat més amable i saludable en
molts sentits, especialment pel que fa a la qualitat de l'aire”.